Вуду>- Ценю ваш юмор, но если вы объясняете развал килей на F-18, а так же на F-22 исключительно необходимостью уменьшения таким способом ЭПР, то объясните тогда положение килей на SR-71, когда фактор малой РЛ-заметности ещё, мягко говоря, не был доминирующим при проектировании? И почему на F-15 кили совершенно параллельны, если положительное V вертикального оперения так здорово помогает?
Ну во первых давайте отделим ср-71, ф-117 и ф-22 от ф-15 и 18. Если присоздании последних и задумывались об эпр, то эти размышления оказались малопродуктивными. С первыми же машинами ситуация совершенно другая. Нижеизложенное является в основном компиляцией нескольких книг на аглицком по истории авиации:
Все они являются продукцией фирмы локхид (а именно ее отделения известного под названием skunk works) и в некоторм смысле преемственны. А началось все с у-2. По каким-то (лично мне не до конца понятным причинам) амы были убеждены, что его обнаружение будет проблемой. Скорее всего просто рассчитывали что он не попадет в диаграмму антенны рлс по высоте. Однако уже в первых реальных полетах над ссср делались многочисленные попытки целенаправленно навести на него истребители, что говорило о том, что он замечен и сопровождается. Тогда начались попытки снизить его эпр. Ни к чему хорошему эти попытки не привели.
President Eisenhower was extremely disturbed by the ease with which
the Soviets were detecting the U-2 overflights.He directed that work be
undertaken to reduce the U-2's "radar cross section."Called Project Rain-
bow,it had the highest priority and the attention of all the Skunk Works
engineers.Eisenhower threatened to end the overflight program should
Rainbow fail.Johnson asked advice from two radar experts,Dr.Frank
Rogers and Ed Purcell.
They suggested stringing wires of varying lengths from the nose and tail
to the wings.The idea was to scatter the radar signals away from the re-
ceiver,which would weaken the radar echo.The modification worked,but
with major shortcomings —the U-2's range was cut and its maximum alti-
tude was reduced by seven thousand feet.The wires also whistled and
sometimes broke,flapping against the cockpit and fuselage.
The other attempt was more elaborate.The U-2's underside was covered
with a metallic grid,called a Salisbury Screen,and then overlayed with a
black foam rubber called Echosorb.The grid would deflect the radar signal
into the absorber.The modifications proved to have only limited usefulness.
At some radar frequencies,they did reduce the U-2's radar cross section.At
others,however,the plane's radar echo was made worse.The coating also
prevented the engine's heat from dissipating out the skin.
Урок однако был усвоен и при разработке 71 его модель проверялась на эпр на довольно ранних стадиях разработки и были внесены изменения в конструкцию (в частности фюзеляж стал некруглым).
By the spring of 1959,Johnson and his Skunk Works engineers had
worked their way up to the A-10,but success seemed elusive.President
Eisenhower was intent on a plane with a zero radar cross section.He did not
want the Soviets to even know it as there.Kelly Johnson told the CIA that
there was no way to accomplish this.
Work continued on reducing the radar cross section.One idea involved
adding wedge-shaped chines made of radar absorbing material to the A-10's
cylindrical fuselage.Tests of a small model were successful,and by May
1959 the chines had been incorporated into the A-ll design.This showed a
reduction of a full 90 percent in radar cross section.Although not invisible,
success was now within reach.In July,a final revised design of the A-ll
was prepared.It made full use of the chines,as well as elements from the
previous designs,and was the sum of fifteen months of work.
[ слишком длинный топик - автонарезка ]