Интересный вопрос по X и YF

Теги:авиация
 

Manch

втянувшийся
Вот сейчас амы разрабатывают легкий самолёт по программе JSF. Есть два претендента, вроде конкуренты... У обоих индекс "X", а вот когда делали F-22 по программе ATF у претендентов были буквы "YF".
ИМХО раньше было так: X - это експериментальный, который в серию не пойдет (Х-1, Х-15, Х-29 и т.д.), а
YF - предсерийный ("why F?").

В чём разница между идексами ATF и JSF, разное финансирование или традицию поменяли?
"Если не нравится, как я излагаю - купи себе у Бога копирайт на русский язык"
 

KRoN
Guest

гость
Да, традиционно эксперименталки были X-... или XF-..., XB-... А опытные - YF-..., YB-..., YC-... и т.д. Но тут, видимо, из той же серии, что "Ан-225 - самый тяжёлый в мире истребитель" :)
 
+
-
edit
 

Volodya
Nilli

опытный


In 1962 a new designation was instated for all three services, USAF, USN and
USMC. Here is the description of this system, as provided by Erwin Moedersheim:
DEPARTMENT OF DEFENSE PUBLICATION 4120.15-L MISSION, DESIGN, AND SERIES SYSTEM 
(MDS)
The current military vehicle designation system for military aircraft was 
introduced as a standard for all services in 1962. It is used for three 
purposes: 

1.	Aircraft 
2.	Guided missiles, rockets, boosters, and satellites 
3.	Electronic equipment 

The system consists of designations of the following type:

XXXX-...X (-..-XX)

where X indicates a letter, and . indicates a number. Not all letters are used 
all the time. 

1. AIRCRAFT DESIGNATIONS:
Starting at the first dash in the designation above, and moving to the LEFT, we
encounter: 
VEHICLE TYPE: 
It indicates the type of vehicle at hand, e.g. helicopter, V/STOL. For normal 
aircraft, this designator is NOT used. (Example: the SH-2F uses the H to indicate
it is a helicopter. The F-16A is a regular aircraft, and does not have a vehicle
 type designator). 

     G  - Glider
     H  - Helicopter
     S  - Spaceplane
     V  - VTOL/STOL
     Z  - Lighter than air

BASIC MISSION: 
This is the most important designator. It indicates the primary design task of 
the aircraft. (Example: The B-1B uses a B because it is a bomber). 

     A  - Attack
     B  - Bomber
     C  - Cargo/ transport
     E  - Special electronic installation
     F  - Fighter
     O  - Observation
     P  - Patrol
     R  - Reconnaissance:
        ER  - Electronic Reconnaissance
        SR  - Strategic Reconnaissance
        TR  - Tactical Reconnaissance
     S  - Anti-Submarine Warfare (ASW)
     T  - Trainer
     U  - Utility
     X  - Research

MODIFIED MISSION: 
Indicates the vehicle has been modified for a specific mission. Only one modified 
mission symbol is allowed. The modified mission symbol precedes the basic mission 
symbol. 

     A  - Attack
     C  - Cargo/ transport
     D  - Drone control
     E  - Special electronic installation
     F  - Fighter
     H  - Search and Rescue (SAR)
     K  - Tanker (from Kerosine tanker)
     L  - Cold weather
     M  - Multi-mission
     O  - Observation
     P  - Patrol
     Q  - Drone
     R  - Reconnaissance
     S  - Anti-Submarine Warfare (ASW)
     T  - Trainer
     U  - Utility
     V  - Staff/ VIP transport
     W  - Weather

STATUS PREFIX: 
Indicates that the vehicle is not standard due to tests, modifications, or 
experiments. This prefix precedes the modified and basic mission symbols. 

     G  - Permanently grounded
     J  - Special test temporary
     N  - Special test permanent
     X  - Experimental
     Y  - Prototype
     Z  - Planning

Returning to the first dash, and moving RIGHT, we encounter: 

DESIGN NUMBER: 
Supposedly in sequential order, it indicates the model aircraft within the 
basic mission category. 
For example, C-20D, C-21A, C-22A, C-23B, EC-24A, VC-25A, C-26A, C-27A, etc. 
Obviously, the order is not always sequential, e.g. F-23, F-111, F-117. 
SERIES: 
Indicates alphabetically major modifications to the original design, which 
is indicated by the A. For example, the F-16B is a major modification of the 
F-16A. I and O are skipped. 
Then we officially encounter another dash, and two more designators. These 
are not used very often, however, and are not always indicated on the 
aircraft. Moving to the right from the dash, we find: 

BLOCK NUMBER: 
Indicates the block of identical aircraft to which the aircraft belongs. 
(another dash) 

MANUFACTURER IDENTIFICATION CODE: 
Indicates the manufacturer. 
Let's take an example: 
                                              NKC-135A
                                              |||  | |
    Status prefix ----------------------------+||  | |
                                               ||  | |
    Modified mission --------------------------+|  | |
                                                |  | |
    Basic mission ------------------------------+  | |
                                                   | |
    Design number ---------------------------------+ |
                                                     |
    Series ------------------------------------------+
Sometimes, the block number and manufacturer code are added to the designation: 
                                              F-4G-43-MC
                                              | || |  |
    Basic mission ----------------------------+ || |  |
                                                || |  |
    Design number ------------------------------+| |  |
                                                 | |  |
    Series --------------------------------------+ |  |
                                                   |  |
    Block number ----------------------------------+  |
                                                      |
    Manufacturer--------------------------------------+

[Редактировалось varban (08-11-2000 в 14:17).]
 
?? Alexei Rosich #08.11.2000 11:23
+
-
edit
 

Alexei Rosich

новичок
X-32 и X-35 не предсерийные прототипы. Я полагаю, что разница между одним из них и серийной машиной будет примерно, как между YF-22 и F-22. Однако, официально они считаются демонстраторами технологии (concept demonstrator). Возможно (IMHO), именно количество модификаций в YF-22 перед тем, как он пошел в серию (то есть F-22 по сути другой самолет) и заставило определить изделия по JSF как concept demonstrator.
 

KRoN
Guest

гость
Да нет, тут как раз забавно, что если мне не изменяет память, у них X-... никогда и не планировались к серийному производству, а сейчас об этом и речь... Пусть YF-22 сильно отличается от F-22, а YF-17 от F/A-18, но на то они и прототипы. А вот на базе X-... ещё ни одной серийной машины и не делали (и не предполагали).

Хотя, возможен вариант, когда впоследствии, скажем, X-32 или X-35 переименуют, скажем, в YF-27 какой-нибудь, что и будет прототипом. Но что-то уж больно они тогда сжатые сроки под разработки отводят. Так что скорее всего F-какой-то появится сразу после X-32/35...
 

muxel

Энтузиаст реактивного движения

Ну были и исключения. Например Локхидовский проект истребителя CL-1200 (на базе F-104) имел индекс Х-27, хотя он планировался не как экспериментальный, а как конкурент F-5.

wbr, muxel
 

Eagle

втянувшийся

Интересно ... Насколько я знаю, X - это эксперементальный образец, а YF - это то, что выставляеться на конкурс. И после определения победителя запускаеться в серию. А X - никогда в серию не пускали ...
 

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru