В.Б.> Не волнуйтесь вы так: ничего ровным счетом не произойдет
правда вон канадцы нотам обьявили об опасности полетов над востоком руины и крымом, сроком на 3 месяца, от зенитного огня.
А штатовцы запретили своим вс летать над днепропетровским фиром. И стараться избегать районов в пределах 100 мормиль от российскоукраинской границы. Опять же, в связи с опасностью зенитного огня.
И аналогичные выпустили британцы, французы, кто-то там еще..
Но да, "ниччо не будет, банеффф гарантируЭ!"
а тем временем в замке шефа оценивают длительность "маленькой победоносной" (тм) месяца в три? H0154/22 (Issued for CZUL CZQM CZQX) - AIRSPACE SECURITY WARNING ISSUED BY THE DEPARTMENT OF TRANSPORT IN RESPONSE TO THE VOLATILE SECURITY SITUATION IN UKRAINE. POTENTIAL RISK FROM HEIGHTENED MILITARY ACTIVITY AND DEDICATED ANTI-AVIATION WEAPONRY IN THE CRIMEAN PENINSULA, AND THREAT POSED BY MISCALCULATION AND MISCOMMUNICATION. AIR OPERATORS AND OWNERS OF AIRCRAFT REGISTERED IN CANADA ARE ADVISED NOT TO ENTER THE DNIPROPETROVSK (UKDV) AND SIMFEROPOL (UKFV) FIRS. 19 JAN 23:10 2022 UNTIL 19APR 18:00 2022 ESTIMATED. CREATED: 19 JAN 23:11 2022https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/queryRetrievalMapAction.doВкратце, кто не понял, монреальский ACC выпустил нотам, рекомендующий не входить канадским ВС в FIR-ы Днепропетровска и Симферополя. Причина - "опасность от зенитного огня". Срок действия - с 19 января по 19 апреля. Более ранний (от апреля 2021) нотам (A0012/21) также запрещает американским гражданским ВС (кроме летающих в интересах неамериканской компании) летать в днепропетровском FIR-е, и требует особую осторожность, рассылку ф/планов минимум за 72 часа и строгое выполнение всех свежайших требований при полетах зоне 100 мормиль (с российской стороны) от укрограницы - в московском, ростовском FIR-ах, а равно пространстве симферопольской ответственности и киевского верхнего пространства, где оно налезает на территории последних. Основания всё те же - вероятность военного конфликта (подчеркиваю, нотам от апреля прошлого года, если кто хочет рассказать, что это не планировалось заранее)A0012/21 (Issued for KICZ PART 1 OF 3) - SECURITY..UNITED STATES OF AMERICA ADVISORY FOR SPECIFIED AREASOF THE MOSCOW FLIGHT INFORMATION REGION (FIR) (UUWV) AND THE ROSTOV-NA DONU FIR (URRV).THOSE PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABILITY) BELOW ARE ADVISED TO EXERCISE EXTREME CAUTION WHEN FLYING INTO, OUT OF,WITHIN, OR OVER THOSE AREAS OF THE MOSCOW FLIGHT INFORMATION REGION (FIR) (UUWV) AND THE ROSTOV-NA DONU FIR (URRV) WITHIN 100NM OF THE BOUNDARIES WITH THE DNIPRO FIR (UKDV), THE SIMFEROPOL FIR (UKFV), AND THE KYIV FIR (UKBV) (INCLUDES THAT PORTION OF THE KYIV UPPER INFORMATION REGION (UIR) (UKBU) AIRSPACE WITHIN THE LATERAL LIMITS OF THE UKDV, UKFV, AND UKBV FIRS) DUE TO POTENTIAL SAFETY-OF-FLIGHT RISKS ASSOCIATED WITH ESCALATING REGIONAL TENSIONS BETWEEEN RUSSIA AND UKRAINE, WHICH COULD POTENTIALLY RESULT IN NO-NOTICE CROSS-BORDER SKIRMISHES, INCREASED MILITARY ACTIVITIES, AND/ORCONFLICT.A. APPLICABILITY. THIS NOTAM APPLIES TO ALL: U.S. AIR CARRIERS ANDCOMMERCIAL OPERATORS; PERSONS EXERCISING THE PRIVILEGES OF ANAIRMAN CERTIFICATE ISSUED BY THE FAA, EXCEPT WHEN SUCH PERSONS ARE OPERATING U.S.-REGISTERED AIRCRAFT FOR A FOREIGN AIR CARRIER; AND OPERATORS OF U.S.-REGISTERED CIVIL AIRCRAFT, EXCEPT WHEN THE OPERATOR OF SUCH AIRCRAFT IS A FOREIGN AIR CARRIER.B. PLANNING. THOSE PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABILITY) ABOVE PLANNING TO FLY INTO, OUT OF, WITHIN, OR OVER THE ABOVE-NAMED AREA ARE STRONGLY REMINDED TO REVIEW CURRENT SECURITY/THREAT INFORMATION AND NOTAMS; COMPLY WITH ALL APPLICABLE FAA REGULATIONS, OPERATIONS SPECIFICATIONS, MANAGEMENT SPECIFICATIONS, AND LETTERS OF AUTHORIZATION, INCLUDING UPDATING B450; AND, TO THE MAXIMUM EXTENT POSSIBLE, PROVIDE AT LEAST 72-HOUR ADVANCE NOTICE OF PLANNED FLIGHTS TO THE FAA AT FAA-WATCH
FAA.GOV WITH SPECIFIC FLIGHT DETAILS.C. OPERATIONS. PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABILITY)ABOVE WHO DECIDE TO FLY INTO, OUT OF, WITHIN, OR OVER THEABOVE-NAMED AREA SHOULD PLAN TO EXERCISE EXTREME CAUTION DURING FLIGHT OPERATIONS DUE TO THE POTENTIAL RISK TO CIVIL AVIATION OF MISIDENTIFICATION, MISPERCEPTION, OR MISCALCULATION, PARTICULARLY IN THE EVENT OF POTENTIAL HOSTILITIES. THE PRIMARY CIVIL AVIATION RISK CONCERN IS FOR OPERATIONS NEAR OR OVER THE UKRAINE-RUSSIA BORDER.THOSE PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABILITY) ABOVE MUST REPORT SAFETY AND/OR SECURITY INCIDENTS TO THE FAA AT +1 202-267-3333. SFC - UNL END PART 3 OF 3, 17 APR 00:30 2021 UNTIL PERM. CREATED:17 APR 00:31 2021https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/queryRetrievalMapAction.dohttps://safeairspace.net/tomes/wp-content/uploads/2021/12/FAA-Information-Note-Ukraine-Russia-Update-13-Dec-2021.pdfа также британские и французские актыhttps://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/pub/media/store/documents/file/l/f/lf_circ_2021_a_018_en.pdfhttps://safeairspace.net/ukraine/
// vk.com