Что то я не то запостил. Как исправить?
Проектов ЯРД было много Nerva, например. Но экологи уж слишком беснуются, если услышат про ядерный ракетный двигатель и тому подобные вещи.
Читаем на сайте
www.fas.org The space nuclear thermal propulsion program was initiated by LTG James Abrahamson, Director of the Strategic Defense Initiative Organization, in November 1987.
The goals of the Timberwind program focused on the development of a PBR engine with the following characteristics:
Thrust 178 kN
Throttlable No.
Run Time 100 seconds
Specific Impulse 869 seconds
Thrust/Weight Ratio 30 : 1
Power - ???
Power Density 40 MWt / liter
Exhaust Temperature 2750 K
Restart Capability No
Дальше, видимо после развала СССР, цели и задачи несколько изменились.
Название вроде как изменилось тоже. Стало SNTP (Space Nuclear Thermal Propulsion).
The Air Force officially established the Space Nuclear Thermal Propulsion program on 1 October 1991, when program responsibility transitioned from the Strategic Defense Initiative Organization to the Air Force Phillips Laboratory. In January 1992 the Timberwind program classification was terminated, and much of the activity associated with this project was declassified. LTC Gary Bleeker of Phillips Laboratory was designated SNTP Program Manager in February 1992. Some ongoing technical activity remained classified, with some activity remaining at the Special Access Required level, although under a new name, given the extent to which the Timberwind designation had been compromised.
The priorities of the SNTP program have been characterized as:
1 - Safety;
2 - Reliability;
3 - Operability;
4 - Performance.
The goal of the SNTP effort is the demonstration of the technology needed for a nuclear
rocket engine using liquid hydrogen propellant. Target engine characteristics include:
Thrust Baseline 333 - 370 kN , Options 90 - 380 kN
Throttle 5 : 1 ratio
Run Time 100% Thrust - 500 seconds, 20% Thrust - 700 seconds
Specific impulse seconds 930 - 1000
Thrust/weight ratio 25:1 - 30:1
Power 2000 MWt
Power Density 40 MW / liter
Exhaust Temperature 3000 K
Number of Fuel Elements 19, 37 or 61
То есть были взяты несколько повышенные обязательства!!!
Далее по тексту приводятся только планы научных экспериментов и технических испытаний на период до ~ 1995г. И тишина.... © к/ф "Неуловимые мстители"
В конце подробно рассмотрены потенциальные области применения и преимущеста SNTP в сравнении с традиционными ракетными двигательными установками. Хотя особых преимуществ (позволяющих ассигновать на него значительные денежные средства) у проекта SNTP не нашлось. Выделялось по 40млн $ в год.
ЯРД разрабатываемый в рамках программ TimberWind и SNTP дает в сравнении с традиционным ЯРД типа NERVA лучшее отношение Тяга/Масса (Thrust/weight), правда круг задач, где это существенно, не так уж и широк. Например верхние ступени ракетоносителей.
Titan launch vehicles could nearly double their payload capability to either low Earth orbit or to geostationary orbit through the use of PBR upper stages. Launch vehicles consisting of Titan 4 Solid Rocket Motor Upgrade strapon boosters, with large diameter PBR core stages, could double or triple that low Earth orbit payload of the baseline Titan 4. The addition of a PBR upper stage could place more than 30 tons in geostationary orbit, over six times the capacity of the Titan 4.